13 apr. 2018

Vem bryr sig om paraskavedekatriafobi? - Bielkes fredagsreflektion 13 april 2018


Vem bryr sig om paraskavedekatriafobi?

Oavsett om man tror att fredag den trettonde är en olycksdag eller inte är det konstaterat att det inte händer fler olyckor jämfört med andra fredagar. Det har försäkringsbolaget Trygg Hansa konstaterat genom att undersöka historiken på skadeanmälningar.


Varifrån Fredag den trettonde har sin historia finns det flera teorier om: en tradition kommen från antika Grekland, en sedvana sprungen från 1800-talets folktro eller ett påbud med religiöst ursprung. Oavsett vilken teori man föredrar finns det ändå en ansenlig mängd människor västvärlden över som aktar sig extra noga denna dag.

Lider man extra mycket av denna dags förekomst kan man få sälla sig till sällskapet som lider av paraskavedekatriafobi. Det är den korrekta benämningen för dem som verkligen tar denna dag på allvar. Om just den gruppen är extra utsatt för olyckor vet jag inget om. Kanske är det tvärtom, att det för dessa människor sker mindre olyckor eftersom de är paniskt rädda för att företa sig saker denna dag.

Det finns fobier för det mesta vi människor sysslar med och det finns lika många krångliga ord för att beskriva dessa.

Vem som bryr sig så mycket om fredag den trettonde så att de lider av paraskavedekatriafobi vet jag inte, jag gör det inte, inga jag känner gör det. Å andra sidan, om man gör det kanske man inte talar högt om det för att undvika att verka märklig.

Men ändå tar jag det lite försiktigt, tar inga risker i onödan, tittar mig lite extra noga omkring innan jag går över gatan. Det kan man lugnt göra utan att lida av paraskavedekatriafobi.

Hälsar er härlig helg
Maria Bielke von Sydow

Bielkes fredagsreflektion 13 april 2018

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar