30 dec. 2017

Bielkes fredagsreflektion 30 december 2017 - Sista fredagsreflektionen för i år

Sista fredagsreflektionen för i år

Det har handlat om vitt skilda ämnen från det mest elementära till det alldeles högtflygande, från dagliga toalettvanor till nyfunna planeter i universum. Spännvidden har med andra ord varit stor. 51 stycken reflektioner har det hunnit att bli. Det här är nummer 52. 


Jag gläds åt att så många har läst och blivit inspirerade att kommentera på bloggen, Facebook och IRL.

De reflektioner som nått höga läsarsiffror är bland annat den från 10 november där jag skriver om den unika sammetssnigeln som livnär sig både på föda och via fotosyntesen.

Bland de mest vällästa finns också texten från 17 november som handlar om att jag förverkligat en av mina drömmar: att köpa en vit flygel.

I topp ligger även 14 julis text om 5 tips om hur man njuter av sommaren trots att man arbetar.

De tre texter som debatterats och kommenterats flitigt är:
1) 6 juni där jag beskriver min irritation över att inte få mail besvarade.
2) 31 mars där jag avslöjar att kanel inte har någon smak utan är knutet till lukt och doftminne.
3) 9 juni där jag skriver att det är helt okej att vara lite avundsjuk och bitter ibland.

Men den som slår högst både i läsarsiffror och reaktioner är reflektionen från 13 oktober där jag delger hur tillintetgjord jag kände mig när jag skulle köpa fisk på torget och blev nonchalant bemött av biträdet.

Så kontentan av detta kan bli: se dina medmänniskor, behandla dem väl – för inget upprör så som nonchalant bemötande.

Vill du läsa de nämnda reflektionerna och alla de andra från det gångna året finns de på http://bielkevonsydow.blogspot.se/p/bielkes-fredagsreflektion.html

Välkommen till ett nytt år med nya fredagsreflektioner.

Hälsar er härlig helg
Maria Bielke von Sydow 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar