11 aug. 2017

Den ultimata leken - sten, sax, påse Bielkes fredagsreflektion 11 aug

Den perfekta leken med de perfekta oddsen. Jag och mina barn gör ofta sten-, sax-, påseleken. Vi har lika roligt varje gång och varje gång är det lika spännande.


Om det mot förmodan skulle vara någon som aldrig har spelat sten, sax, påse så berättar jag kort hur leken går till. Två spelare tävlar mot varandra. Med handen visar båda samtidigt, antingen tecken för sten (knuten hand), sax (pekfinger och långfinger i luften) eller påse (öppen hand). Sten slår sax, sax slår påse och påse slår sten. Visar båda samma tecken (vilket kan hände många gånger i rad) körs omgången om tills olika tecken visas. Vi brukar köra först till tre stycken vunna omgångar, då en av oss vunnit och leken är över, tills man spelar nästa gång, vilket för vår del brukar hända inom kort tid.

Det finns så många lekar och spel som bygger på kunskap eller skicklighet där barn och vuxna har olika utgångslägen. Eller lekar som behöver utrustning och där spelpjäser ofelbart försvinner. Eller spel med regler som inte alla förstår sig på eller tolkar olika. Men sten, sax påse förstår sig alla på. Oavsett ålder eller sinnesstämning är det alltid upplyftande och spännande.

När jag och barnen är oense om triviala saker kan vi låta en sten, sax påse avgöra vem som har rätt. När vi väljer mellan olika alternativ brukar vi låta sten,sax påse bestämma vilket vi ska välja. Ibland kör vi turneringar med bäst av tre, i tre omgångar så att alla kan vara med i samma dramatik. Väldigt enkelt, väldigt roligt.

Idag spelade vi sten,sax påse om vad min fredagsreflektion skulle handla om. Svaret blev: sten,sax påse. 

Har du inte provat sten, sax, påse-leken, gör det. Enda svårigheten är om du är själv, då funkar det inte. Ännu har jag inte lyckats köra simultant med båda händerna och hålla dolt för mig själv vad den andra handen ska välja för tecken.

Jag hälsar er härlig helg

Maria Bielke von Sydow

1 kommentar:

  1. Ja den har jag spelat ett antal gånger, men nu var det länge sen. Tack för tipset! Ska introducera den igen här. Den är kul!

    SvaraRadera