16 juni 2017

Var tar tiden vägen? Bielkes fredagsreflektion

Var tar tiden vägen?


Ur ett filosofiskt perspektiv hävdas det att tiden inte alls existerar, att den enbart är en chimär, ett påhitt av den moderna människans iver att mäta och kontrollera flöden. Ur ett biologiskt perspektiv kan tiden beskrivas som; av naturen bestämda cykler, exempelvis dygnsrytm, månens varv runt jorden och jordens varv runt solen.

Ur mitt perspektiv kan jag beskriva tiden som både godtycklig och opålitlig. Vintermånaderna går oerhört långsamt. Mörkrets tid segar sig fram likt sirap som aldrig sluta rinna och hur man än gör hänger dropptrådar kvar i luften. Sedan kommer sommarmånaderna och paniken sprider sig över allt man vill göra men inte hinner med. Nu är vi i mitten av juni och redan snart vänder det mot mörkare tider. Varje dag känns som torsdag när jag ska förbereda min fredagsreflektion! På så sätt känns tiden godtycklig och går med andra ord olika fort.

När jag tänker tillbaka på mina år med småbarn minns jag deras första skor, blöjberget i soptunnan och första utlandssemestern tillsammans. I minnet är det en kort och koncis period, men som faktiskt varade i fem år! Och när jag läser mina dagboksanteckningar från den tiden förstår jag att jag upplevde den som oerhört långsam och dryg. Så på så sätt är tiden, eller åtminstone minnet av den, opålitligt.

I dag har mina barn skolavslutning och jag har fått information om att det är förbjudet att fotografera vid det gemensamma sånguppträdet på scenen. Detta med anledning att förhindra spridning på sociala medier på barn som inte vill eller får synas där. Ett beslut som jag inte debatterar här, men det ska bli spännande att se hur många föräldrar och släktingar som kan avstå från att tårögt filma sina barn när de sjunger: Du ska inte tro det blir sommar ifall inte nån sätter fart...

Men för mig är det ett tillfälle att uppleva tiden utan att hastighetsbestämma den. Tiden får helt enkelt ta vägen dit den vill.

Jag hälsar er härlig helg

Maria Bielke von Sydow

Bielkes fredagsreflektion 16 juni i Vetlandaappen, Sävsjöappen och Nässjöappen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar