26 maj 2017

Hur mycket tid lägger du ned för att leta efter grejor? Bielkes fredagsreflektion

Jag anser mig vara en vän av ordning och struktur. Jag har samlat alla dokument på datorn prydligt i olika mappar. Jag har ett nyckelskåp för mina nycklar, inkommande post på ett ställe och betalda räkningar på ett annat. Ändå spenderar jag irriterande mycket tid på att leta efter saker.


Var är mobiltelefonen? Får ringa till den från den fasta telefonen, har jag tur ringer det på ett obestämt ställe i huset. Har jag otur har batteriet laddat ur eller så finns den helt enkelt inte i huset. Och var är laddaren? Använde mobilen som gps och har mindre än 10 % batteritid kvar. Innan hade vi i familjen samma telefonmodell vilket innebar att det fanns ett antal laddare att välja på, men sedan jag ensam gick över till Iphone finns det bara en som passar.

Och var är alla schampon? Avklädd och blöt i duschen inser jag att flaskorna i hyllan är duschgelé eller balsam och inget jag kan tvätta håret i. Mina barn har säkert haft med shampona till sin träning och därefter lagt dem på oviss plats. Ut ur duschen och leta bland våningarna.

Var är bilnyckeln? Inte i nyckelskåpet i alla fall. Och varför hänger inte lappen med datumet för gynekologisk cellprovsundersökning på anslagstavlan?

Lösningen är enkel; häng nycklarna från början i nyckelskåpet, kolla schampot innan duschen påbörjas, ha ett särskilt mobiltelefonställ, sätt alla infolappar på anslagstavlan direkt. En lösning som helt uppenbart är lättare sagd än gjord.

Det mirakulösa är att jag alltid hittar sakerna jag letar efter, trots att jag tycker att jag redan letat på alla tänkbara ställen dyker de upp på de mest logiska eller ologiska ställen.

Men jag undrar hur mycket tid jag skulle spara om jag hade bättre koll, tid jag skulle spendera på roligare grejor. Samtidigt kan jag tänka på hur mycket mer tid jag skulle leta efter grejor om jag vore mindre strukturerad än vad jag är, troligtvis mycket än jag gör idag.

Och det är ju en tanke som inger tröst.


Jag hälsar er härlig helg

Maria Bielke von Sydow
Bielkes fredagsreflektion i Vetlandaappen, Sävsjöappen och Nässjöappen 26 maj 2017

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar