5 jan. 2017

BIMA-förlag ekonomisk avstämning 2016

Dags att summera årets ekonomiska resultat för BIMA-förlags bokförsäljning. För böcker har de sålt, författarna i BIMA-förlag. De har varit oerhört aktiva med signeringar, föredrag, marknader och mässor. Riktigt bra försäljning kan vi konstatera att vi har gjort tillsammans. Och nu är det dags att författarvis dela lika på intäkterna. Det är så modellen ser ut i BIMA-förlag. Vi delar på utgifterna och vi delar på intäkterna.

Jag som hittills inte behövt bry mig så mycket om att differentiera intäkterna för bokförsäljning eftersom samtliga titlar har varit mina egna, får mig en ordentlig lärdom i statistik, fakturauppdelningar och kostnadsställen!

Det är en hel del att hålla reda på. Adlibris har sin egen rapportering, Förlagssystem sin, Axiell media sin, kontantförsäljning på bokmässor och signeringar. En del pengar har kommit in via swishen, en del via bankgiro och plusgiro. Några köpare har skickat pengar till bankgirot med avsändarnamnet: bok. Det blir en hel del detektivarbete! Sedan kommer de delade fakturorna då ex bokhandlare och btj har sambeställt olika titlar. Då blir det till att granska samtliga fakturor en och en för att se hur många ex av varje titel! 

Ett relativt stort antal timmar lägger jag ned på detta, för att lära mig hur jag bäst hittar system för att göra alla delar så korrekt och så effektivt som möjligt.
Det är bara att följa mitt eget motto: Just Do It och Learning by doing. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar