31 dec. 2016

Bielkes von Sydows årskrönika 2016

Så har ytterligare ett fantastiskt, arbetsintensivt och lärorikt år gått till ända! Om år 2015 kunde kännetecknas av insatser i Vetlanda, kan år 2016 beskrivas som BIMA-förlags år. För det var under detta år som BIMA-förlag tog steget fullt ut att bli ett externt förlag och ge ut andra författares alster. Louise Uggla från Högamålen i Östergötland. Marita Lynard från Malmö och Anna-Kari Laurén från Vetlanda. De skriver i tre helt olika genrer och det har varit oerhört lärorikt, arbetskrävande och roligt att få sätta mig in deras områden och deras författarskap. BIMA samarbetar med ypperligt kompetenta inom bokbranschens bla redaktör Elisabeth Mannerfeldt, Stockholm, grafisk formgivare Tina Back, Kalifornien och Bozenna Stålnacke agent för Booksfactory i Polen.

Det har också varit ett styrelseår. För andra året i rad är jag ordförande i föreningen Egenutgivarna som riktar sig till dem som ger ut sina böcker själva eller driver mikroförlag. Föreningen lever ett aktivt liv på vår Facebookgrupp där vi dagligen diskuterar utgivningsfrågor. Vi har också bedrivit fortbildningsinsatser och varit representerade på bokmässan i Göteborg. Jag höll i en heldags utbildning om hur man når ut med sina böcker på ett framgångsrikt sätt.
I vintras blev jag även invald som styrelsemedlem i Författarcentrum Syd. Även det en mycket aktiv förening som är delaktig i allehanda litterära sammanhang. Författarcentrum Syd har sitt säte i Malmö där vi har haft flertalet möten. Det är en ära och ynnest att vara delaktig och bidra med min erfarenhet i dessa konstellationer.

Under året som gått har mina skrivkurser fått stort genomslag. Jag har blivit eftertraktad på olika ställen i Sverige och haft kurser i bla Självbiografiskt skrivande, kreativt skrivande och romanskrivande på ställen som Karlskrona, Mariestad, Jönköping och såklart Vetlanda och på mitt sommarställe Blommagården i Alvesta kommun. Faktum är att min heldagskurs på Blommagården som alltid äger rum första lördagen i augusti, blev fullbokad samma timme som jag utannonserade den. Det blev därför två heldagskurser där för att alla som önskade skulle få plats.

Mitt eget skrivande kan summeras som krönikerskrivande. Jag har för tredje året i rad fortsatt att skriva krönikor i Vetekornet, Svenska kyrkans magasin i Vetlanda Pastorat och varje fredag skriver jag Bielkes fredagsreflektion i Sävsjö- Nässjö- och VetlandaAppen som är ett digital forum. En och annan artikel och det också blivit bla i Skrået som är Författarcentrum Riks tidskrift.

Och så släppte jag i februari Vetlanda Vintersaga som bok på Smålit i Jönköping. Min moderna julsaga i adventskalenderformat. Det känns länge sedan men även det ägde faktiskt rum detta år. En anledning till att det känns långt tillbaka är nog för att Vintersagan baserar sig på de uppläsningar jag gjorde från Vetlanda stadshus ägde rum 2015.

Ett och annat föredrag har jag också hunnit med bla i Eslöv, Malmö, Lammhult och Vetlanda då jag har pratat om mitt författarskap och glädjen i att skriva och hur man med enkla medel kan definiera sig själv genom skrivandet.

Blommagårdens Naturgott som är min egen produktserie med marmelad, örtte, lemonad och chutney lever även den vidare. Årets nyhet blev en härlig kombination av nässlor och krusbär i marmeladform. Den har saluförts av Räven och Osten i Lida, Hultsfreds kommun.

Kommande år, 2017 blir ett år av nya spännande aktiviteter bla blir det en fortsättning på Vetlanda Bokmässa i september. Jag och Skrivande röster-gänget släpper Skrivande röster 2 i september med nya skrivtips, texter och skrivövningar. Och jag har lovat mig själv att även kommande år ha ett par veckors semester. Jag planerar att som förra semestern åka till underbara Vietnam. En hel veckas kurs i romanskrivande kommer jag att hålla i sommar på Ädelfors folkhögskola utanför Vetlanda. Slutligen skriver jag på två nya romaner som det ska bli spännande att följa vart de bär hän.
Nya pressbilder tagna under året av fotograf Richard Lindor
Tack alla för ett underbart kreativt år. Jag önskar oss alla ett nytt härligt och framgångsrikt 2017!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar