13 maj 2013

Sökes: Litteraturstöd - Finnes: gul, gripande gunstling

nio paket med LOREM IPSUM skickas iväg till jurygruppen för litteraturstöd
Så var det dags igen. En diger boklunta skickas in till Kulturrådets jury för vuxen skönlitteratur. Beslutet tas i juni och får jag det får jag alla utgifter för boken LOREM IPSUM betald: tryckning, bokomslag, sättning, korrläsning, fotografier använda till bokomslaget och redaktörsarbete. Jag får dessutom min bok spridd till landets samtliga folkbibliotek 292 stycken till antalet. Kulturrådet köper då in dem till halva f-priset och står för distributionskostnad.

Förra boken "Ingmar Bergman kände aldrig skuld" som jag släppte 2011 sökte jag också för men fick nobben. När jag tittade på listan av de som sökt såg jag att det enbart var böcker från de stora förlagen som fått. Inga av dem som fick i min sökningsomgång från små förlag eller egenutgivna böcker fick något litteraturstöd. Vi var cirka 100 stycken som sökte.

Men jag är väl inte bitter för det (?) utan söker igen, den här gången med en ännu bättre bok (om jag får säga det själv och det gjorde jag ju alldeles nyss) och hoppas även denna gång. Summan jag lagt ner på den här produktionen är cirka 20 000 kr och det skulle kännas helt rätt att få tillbaka de pengarna. Då kan jag ännu snabbare släppa bok tre, den avslutande delen i trilogin, som är under skrivning just nu.

2 kommentarer: