4 maj 2013

Penguins toppdesigner gästar Malmö


Fantastiska Coralie Bickford-Smith som gör bokomslag på engelska förlaget Penguin gästar Sverige med utställningen "Yta är allt"  http://www.malmo.se/Kommun--politik/Om-oss/Stadsdelar/Rosengard/Pa-Gang-i-Rosengard/Yta-ar-allt.html 

Idag lördag 4 maj 2013 besökte hon Rosengårds bibliotek och berättade om sin resa genom livet från att ha blivit relegerad i grundskolan till att bli toppdesigner på Penguin.
Coralie har bland annat designat bokomslagen till Penguins klassiskersvit och Penguins Great Food series. Hennes kännetecknande stil kan sägas vara mönster, minimalism och en avgränsad färgskala. I just Great Food series designade hon tjugo bokomslag samtidigt och berättade att hon fick idén att istället för att visa mat på bokomslagen visa utensilierna som de serveras i. Resultatet blev såskoppar och andra serveringskärl med typsnitten som används i porslinsfabrikantens stämpel.
Kanske en av de utmärkande dragen hos denna toppdesigner är att hon har förmågan att hitta den springande punkten som fångar ögat samtidigt som omslaget speglar innehållet. Det är det som anser hon viktigast, att med ett nytt öga spegla bokens innehåll genom omslaget.
Under det knappt timslånga föredraget fann jag det extra intressant när hon pratade om ryggens betydelse för omslaget. Att komma ifrån den där lodräta linjen med namn och titel och istället göra det mesta möjliga av denna långsmala yta. Den yta som mest kommer att beskådas när den exponeras i den privata och kommersiella bokhyllan.

Min plan är att när mina tre böcker i trilogin är tryckta, något senare göra en inbunden hårdpärm med alla tre böckerna i en. Den boken blir cirka sex hundra sidor och jag får därmed en ansenlig ryggyta att jobba med.
Då min senaste bok LOREM IPSUM nyligen blev recenserad av Sydöstrans Lottie Håkansson och hon skriver i sin inledning att mitt bokomslag påminner om en broschyr från Socialstyrelsen och att den är föga inbjudande för läsaren, tog jag tillfället i akt att visa Coralie Bickford-Smith mina omslag och berättade kort om böckernas innehåll. Jag frågade om hon med sin kompetens kunde fälla ett omdöme om bokomslagen; vad de signalerade och vad hon tyckte om dem.
hennes utlåtande var mycket positivt vilket värmde enormt.
- The covers speak volumes about the layers of emotions revealed in the litterature within, says Coralie.
- So then it doesn´t remind you about a brochure from the Welfare Social Department? asks Maria
- Definitively not! answers Coralie.

2 kommentarer:

  1. Yes! Så ska det låta! När den bästa - Coralie Bickford-Smith, uttalar sig om omslag då böjer sig pleti och kreti följer en suite!
    Vilken underbart bra bok du skrivit finaste Maria! Ääälskar den! Kram!

    SvaraRadera
  2. tack Lotten för berömmet för LOREM IPSUM. Jag blir glad och varm i hjärtat. och javisst att få bokomslaget bedömt från en av världens främsta bokdesigner och av henne få "med beröm godkänt" gör ju en alldeles euforisk.

    nu ser vi fram emot din "tvåa"

    SvaraRadera