9 feb. 2018

Får jag bjuda på ett glas vatten? - Bielkes fredagsreflektion 9 februari 2018

Får jag bjuda på ett glas vatten?

Maten på en kurs har stor betydelse och är en glädjande samvaropaus. För 30 år sedan ordnade jag min första kurs. Med åren har mycket förändrats både i utbud och preferenser. Tidigare erbjöds ofta; fika med bulle och kaffe och par earl greypåsar till tedrickarna, kött- eller fiskrätt med sås och potatis till varmrätt.


Idag finns ett helt annat utbud.

Enbart salladsbordet består av så mycket att det skulle räcka till att komponera flera olika huvudrätter. Varmrätterna är alltid både kött-, fisk- och vegetariska rätter. Fikorna är avancerade med ett otal sorter av te och kaffesorter.

Våra matpreferenser har ändrats och blivit livsstilsval. Vi har blivit vegetarianer, veganer, lacto-, och ouvoveganer, lchf-ätare, stenålderskostsätare, ej grisköttätare, ej nötköttsätare och listan på individuella varianter är hur lång som helst: Vi som bara äter ekologiskt, vi som bara äter närproducerad mat eller vi som bara äter fullkornsprodukter. Vid varje arrangemang anges så många matönskemål att det är på snudd omöjligt att som liten kursanordnare tillgodose dem.

Till det kommer allergier som har ökat lavinartat: Nöt-, gluten-, skaldjursallergi och laktosintolerans mm.

Gluten ofta ingår i fikabröd, nötter och frön i vegetariska rätter, ägg och laktos ofta i gratänger och liknande varmrätter. Det finns laktosfria och glutenfria alternativ, men det finns alltid en risk att man har missat något, eller att någon skurit med samma tårtspade i skaldjurssmörgåstårtan som i den vegetariska smörgåstårtan som en ytterligare person inte kan äta för att den innehåller ägg och majonäs eller glutenfyllt bröd.

Jag raljerar inte, allergier ska tas på största allvar och trosuppfattningar respekteras. Men har man inte storkökets resurser med separata tillagningsrum och attiraljer i massor är det svårt. Ibland blir jag så överöst alla önskemål och krav på mat att jag emellanåt lägger mer tid på matplanering än på kursinnehåll.

Vad finns kvar att bjuda på, ett glas vatten?


Hälsar er härlig helg

Maria Bielke von Sydow

Bielkes fredagsreflektion 9 februari 2018

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar