16 feb. 2018

Bit inte den hand som föder... - Bielkes fredagsreflektion 16 februari 2018

Bit inte den hand som föder...


Jag är en av 80 miljoner gratislyssnare på Spotify.


Jag kan inte välja bland artisternas låtar hursomhelst, Spotify slumpar dem åt mig. Jag kan inte heller komma åt riktigt allt material. Det finns begränsningar men det är helt klart ”good enough” för mig.

Jag förstår att mitt nöje måste finansieras, någon betalar för mitt kalas. Artisterna behöver få betalt, Spotifys personal måste ha lön, det tekniska underhållet är inte heller gratis.

Svaret är reklamfinansiering.

Vill jag ha ett bättre utbud och fler valmöjligheter får jag betala för tjänsten. Jag förstår och köper konceptet rakt av.

Problemet uppstår när Spotify avbryter mitt musiklyssnande genom att säga: Är du trött på reklam som denna och berättar att reklam är så dåligt och tråkigt att jag behöver skaffa betalSpotify. Om jag vore annonsör i Spotify hade jag inte alls velat höra just detta argumentet. Att jag som annonsör gör så himla tråkig och dålig reklam att kunden ska vilja köpa sig fri från mitt budskap.

Det är enligt mig ett dåligt sätt från Spotifys sida att se sina finansiärer på, de som, i och för sig tillsammans med betalkunderna, avlönar deras personal. Det är att bita den hand som föder en. Utan reklam hade Spotify inte kunnat bli den succé det är och kommer troligtvis inte att kunna fortsätta att vara.

Istället bör Spotify och deras annonsör se till att reklamen är så bra, informativ och inspirerande att man bara längtar efter att höra den. På så sätt kan musiken fortsätta att vara ”gratis”, musikerna få betalt och alla lyssnare vara lyckliga med tonerna i lurarna.

Det har ju funkat inom klädbranschen. Vi betalar ju gladeligen för att vara reklampelare för Nike, Puma och Levis. Varför inte för Libresse, Telenor eller Toytota?

Bit inte den hand som föder dig, satsa istället på kvalitet och upplysning så har vi lyssnare inget behov av att köpa oss reklamfria. Och vi får alla ”gratis” musik i lurarna.

Hälsar er härlig helg
Maria Bielke von Sydow

Bielkes fredagsreflektion 16 februari 2018


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar