3 nov. 2017

Har jag sänkt kvalitetskraven? Bielkes fredagsreflektion 3 nov 2017

Bielkes fredagsreflektion 3 november 2017

Har jag sänkt kvalitetskraven?


Klockan tio i sex på eftermiddagen ser jag mig själv kolla på Judys domstol. En amerikansk semirealityserie med så kallade autentiska rättsfall som rör småsaker som folk kan bli oense om; en beställd cateringtjänst som enligt ena parten inte når upp till förväntade portionsstorlekar, en barnsköterska som anser att barnens moder har dragit henne i håret vid överlämning mellan de skilda föräldrarna till barnen. Ur svensk synvinkel direkt onödigt att uppta rättsväsendets tid med. Men kultur skiljer som bekant åt.

Judys domstol såg jag för tio år sedan. Det var enligt min mening en riktig kalkonserie föreställande en bitsk ointressant låtsasdomare med patetiska låtsasverkliga människor med livskvalitetsbrist.

Och nu noterar jag att jag faktiskt har en viss behållning av samma program som jag tidigare obönhörligen dissat.

Vad har hänt? Har jag med åren blivit mer amerikaniserad? Har stigande ålder gjort mig mer intresserad av vardagsjuridik? Har jag blivit mer van vid det snuttifierade halvseriösa innehållet i tv-kanalerna? Har jag månne sänkt kvalitetskraven för vad jag uppfattar som underhållande?

När domare Judy skällt ut de skenbart upprörda åtalade/målsägande tar programmet slut och följs av maratonsåpopera-serien Glamour känns måttet nästan rågat. Även den serien såg jag för massor av år sedan och noterade, de få sekunderna jag orkade titta, usla skådespelarinsatser och totalt utflippad intrig. Även den serien har jag vant mig vid idag men upplever fortfarande ingen behållning. Det får jag nog tolka som ett sundhetstecken.

Hälsar er härlig helg
Maria Bielke von Sydow

1 kommentar:

  1. Jag upplever att det har blivit precis tvärtom för mig, att jag har skärpt kraven. Nu för tiden ser jag sällan på andra kanaler än SVT och där mest dokumentärer och nyhetsprogram. För övrigt följer jag någon eller några serier på Netflix. De har en del väldigt bra, som t.ex. Mindhunter, Narcos och Stranger Things.

    Tack för en intressant fredagsreflektion!

    SvaraRadera