15 sep. 2017

Ytan är viktig men innehållet viktigare - Bielkes fredagsreflektion 15 sept

Bielkes fredagsreflektion 15 september

Sedan jag började ge ut böcker av externa författare på mitt förlag har mitt intresse för litteratur dalat kraftigt. Det låter kanske som en paradox. För nog borde en förläggare vara intresserad av andras böcker. Och visst är jag det, men i takt med att jag mer och mer läser andras manus och har övergripande ansvar för sättning, layout och omslag har jag istället börjat se böcker som produkter. Det finns såklart en logik i det.

Men jag har märkt att jag inte ser andras böcker för dess innehåll och som tidigare, läser för njutningens skull, utan mer börja beundra eller dissa bokomslaget. Om boken är i mjukpärm eller hårdpärm har också blivit viktigt för intrycket jag får av en bok. Därefter lägger jag märke till papperskvalitet i inlagan, vilka typsnitt de har valt, vilken storlek på bokstäverna som finns, hur pagineringen ser ut och hur passande marginalerna är. När jag sedan börjar läsa boken tänker jag mest på vilket berättarperspektiv författaren valt, vilket tempus som är rådande och börjar laborera i tanken om det inte hade varit bättre med ett jag-perspektiv och texten skulle ha vunnit på att bli skriven i presens. Och vips så är boken slut och ibland har jag inte ens tänkt på vad boken egentligen handlar om.

Efter att jag anordnade Vetlanda bokmässa förra helgen köpte jag på mig ett exemplar av varje utställande författares alster. Jag har nu lovat mig själv att jag ska läsa dessa böcker på ett helt amatörmässigt sätt, av ren lust och ta av mig redaktör- och förläggarglasögonen.

Det får vara någon måtta på hur arbetsskadad man får bli.

Ytan är viktig men innehållet viktigare!

Hälsar er härlig helg

Maria Bielke von Sydow

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar