21 juli 2017

Att se sin hembygd med nya ögon, Bielkes fredagsreflektion 21 juli

Närmiljön är oftast förknippad med vardagliga bestyr. Inget som skapar stora upplevelser, det mesta går obemärkt förbi.

Det är när vi är på resa långt hemifrån som minnena skapas, tror vi. Då vi öppnar vi våra sinnen, och ser charmen i varje uteservering, inköp gör vi i butiker som alltid kommer att förknippas med minnesvärda situationer. Promenaden vid stranden där vi samlar vackra stenar blir unik.

Veckan som gått har jag lett skrivkurs på Ädelfors Folkhögskola, ungefär en mil från min bostad. Precis som deltagarna i kursen bodde jag på skolans internat och redan efter första dagen när jag gjorde ett ärende inne i Vetlanda kände jag mig som en besökare i min egen stad.

En mycket spännande upplevelse att svänga in på stormarknadens parkering som jag gjort hundratals gånger förut och känna att jag bara tillfälligt var på besök för att inhandla material att använda på kursen. Lika nytt och fräscht kändes det att åka och bada vid en badplats jag besökt massor av gånger innan.

Den nya känslan beror delvis på att jag var i sällskap med personer som aldrig besökt Vetlanda tidigare men även på att jag själv försatt mig i ett nytt ”mode”, ett nytt upptäckarläge. Med helt nya ögon såg jag både Vetlandas butiker, restauranger och vackra miljöer ur ett nytt perspektiv. En härlig känsla att ”turista” i sin egen stad. Det rekommenderas varmt att då och då ha ett öppet sinne i sin egen stad, man kan få upplevelser man inte fått tidigare som lyfter vardagen i samma stad.

Jag hälsar er härlig helg
Maria Bielke von Sydow




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar