23 sep. 2016

Bielkes fredagsreflektion 23 sept

Bielkes fredagsreflektion 23 september

100 000 människor kommer att passera förbi mina ögon under dessa dagar.


I fyra dagar står jag från morgon till kväll tillsammans med drygt 800 utställare på Norra Europas största litteraturfest. Omgiven av mina och andras böcker sitter jag mitt i vimlet på bokmässan i Göteborg.

Ett stort antal härliga möten blir det med författar- och förlagskollegor. Intressanta, minnesvärda möten med människor jag dagligdags enbart träffar på sociala medier. Inget slår de fysiska mötena och nästan alla som är verksamma i branschen, både konsumenter och producenter, finns här på bokmässan. Det är en underbar kontrast mot den relativt ensamma skrivartillvaron jag brukar ha.

Samtidigt finns det ingen annanstans som man kan känna sig så liten och ensam som på bokmässan i Göteborg. Jag går vilse, hittar inte de montrar jag letar efter, trots att jag har karta och på något underligt sätt finns känslan av att jag alltid missar något. Som när en kollega kom och frågade mig om jag sett Patti Smith när hon samtalade med KG Hammar och jag ärligt svarar att jag inte ens visste om att hon var här.

För man befinner sig i helt fönsterfria lokaler med en konstant hög ljudnivå från olika scenframträdande som pågår samtidigt. Mängden med människor gör det till en stor utmaning att navigera fram till både toaletter och kafeterior. Det kostar att vara på mässa, för när jag väl kom fram i kafékön betalade jag 27 kronor för en kanelbulle och 75 kronor för en tunnbrödsrulle. Fötterna värker och längtan efter frisk luft och vällagad mat är stor. Så när jag befinner mig här på bokmässan i Göteborg och ser alla författarstjärnor och härliga kollegor är det inte utan att jag längtar lite hem till Vetlanda. Till lugnet, den friska luften och den hemlagade maten.

Jag önskar er härlig helg

Maria Bielke von Sydow

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar