12 aug. 2016

Bielkes fredagsreflektion 12 aug

Bielkes fredagsreflektion 12 augusti

Jag är barnsligt besatt av att göra saker, lära mig nytt och ta del av andras kunskaper.


När jag arbetade som studie- och yrkesvägledare på grundskolan var jag själv den som tyckte det var roligast att delta i studiebesök på olika arbetsplatser. Medan mina elever hasade sig igenom mejeriets loft och gångar sådär lagom ointresserade, mest pratandes med varandra, var jag extatisk över att få ynnesten att få en inblick in i ysteriets kärna. Jag var den som ville stanna längst och ställde flest frågor.

Jag vill hinna så många saker som möjligt varje dag och jag vill lära mig nytt. Jag har en förkärlek för att producera och inte konsumera. Det innebär att jag gärna gör saker men inte så gärna köper färdiga grejor, därför är jag inget rolig shoppingsällskap. Jag tycker att mina kläder ska hålla så länge som möjligt så att jag så sällan som möjligt behöver gå i affärer och handla nytt.

Genom mitt förlag producerar jag böcker, hela vägen från manus till färdig produkt. Jag plockar bär, frukt och örter som jag gör marmelader, teer och andra produkter av. Jag köper hela djur, finstyckar, maler och kokar buljong. Det ligger helt enkelt i min natur att göra saker själv. Mina livsmotton är: Just do it och Learning by doing, det innebär att jag gör, och genom att göra lär jag mig.

Jag tror att om vi har lusten att lära och samtidigt är generösa med att dela med oss av våra erfarenheter löper vi mindre risk att bli deprimerade, har roligare och för dessutom utvecklingen framåt. För mig finns den sanna glädjen i att göra. Jag blir helt enkelt mer människa av att göra och lära.

Nu ska bara tiden räcka till, för inom en snar framtid vill jag, utöver det jag redan gör: ta jägarexamen, lära mig syra grönsaker och sy mina egna kläder.

Vilket privilegium att få lära och göra varje dag.

Jag hälsar er härlig helg,

Maria Bielke von Sydow

2 kommentarer:

  1. Stor igenkänning i det här inlägget! Ungefär alla mina intressen kan sammanfattas under paraplyet "lära mig nya saker". Jag har ju oxå relativt nyligen lärt mig producera böcker. Jag gjorde häromveckan mitt första försök att syra grönsaker. Grönkål närmare bestämt. Försöket misslyckades dock. Undrar vilken grönsak jag ska göra nästa försök med :-) Och så det där med kläderna: min önskedröm när det gäller kläder är att jag skulle kunna behålla exakt den garderob jag har nu i resten av livet - att de kläder jag har nu aldrig någonsin ska bli utslitna. Vi har bestämt en del gemensamt :-) Hoppas att du också har haft en skön sommar! Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. tjohej vilka beröringspunkter vi har! learning by doing och Just do it!
      spännande med grönkålsförsöket, tänkte försöka mig på blomkål, vi får se hur det går :-)
      och angående sommaren, visst har den varit skön, men i ärlighetens namn är jag glad att hösten är här. likaväl som sommaren bär ljus och möten i sin famn är den även krävande och flackande för mig, hösten är befriande, äntligen får man ägna sig åt att göra ännu mer saker :-D
      tack bästa jenny för din kommentar, den gjorde mig glad, all lycka till dig

      Radera