7 mars 2016

Blekingehelg med skrivkurs och bokmässa

Blekinge i helgen för hela slanten, först skrivkurs i Karlskrona och sedan på bokmässa i Eriksberg
Helgen startade med Skrivkurs i Självbiografiskt skrivande. På fredagen åkte jag till Karlskrona för att reka lokalen som jag så generöst fått låna av NBV Sydost på Ronnebygatan 28. Jag förberedde skrivmaterial, pyntade med blommor och fixade mackor, kaffe, örtte och blåbärspaj. Jag tycker faktiskt att inramningen för en kurs är nästan lika viktigt som innehållet. Jag vill bjuda det bästa både för kroppen och knoppen. Då kommer produkter från min ekologiska matvaruserie Blommagårdens Naturgott väl till pass. På lördagsmorgonen kom de från flera orter i Blekinge för att intensivskriva en hel dag i olika genres i temat: Självbiografiskt skrivande.
Ordentligt med välsmakande fika ska det vara på en skrivkurs

Efter rejäl frukost och när deltagarna berättat sin ingång i skrivandet startar vi kursen med att flödesskriva. Att skriva tre minuter fritt ur hjärtat, utan krav på grammatik, sammanhang och resultat gör under för både kreativitet och inspiration. Övningen rensar ut onödigt skräp.

ett stort antal skrivövningar kan man göra med en bildkortlek, denna har jag gjort själv från bla veckotidningar

Därefter skriver vi till bilder som deltagarna väljer ur en kortlek. Det valda kortet ger en association till något självupplevt som vi skriver i 10 minuter om. När alla skrivit klart läser var och en upp sin text och vi andra ger konstruktiv feedback om vad vi gillar i texten, vilken känsla texten ger oss och om vi önskar kan vi ge konkreta förbättringsförslag på hur skribenten kan utveckla sin text.

Ungefär en månad innan kursstart började jag skicka små uppgifter till deltagarna att fundera över. Tre uppgifter fick de, fördelade under tre veckor. Funderingarna och svaren användes i två av  skrivövningarna på kursen.
1. Fundera över två viktiga händelser i ditt liv som fått stor inverkan på den du är
2. Om du skulle beskriva dig själv med ett enda ord, vilket skulle det vara?
3. om du vore en sak/ett ting vad vore du då?

Vi fortsätter dagen med att skriva självbiografiskt i diktform. Deltagarna får formatet att hålla sig inom: tre strofer à tre versrader = nio rader. Ämnet är något av ovanstående frågor.

Efter eftermiddagsfikat håller jag en liten miniföreläsning om ämnet självbiografier, förklarar skillnaden mellan självbiografi, biografi, autofiktivt skrivande. Jag har med exempelböcker på de olika inriktningarna och vi diskuterar olika dispositioner för en självbiografi, exempelvist kronologiskt upplägg eller händelsebaserat upplägg.

Vi gör en "ryggrad" i vår egen självbiografi och letar ut 3-4 nyckelscener som boken skulle innehålla, därefter skriver vi en av de scenerna. Respons och konstruktiv kritik följer.

Dagen avslutar vi med en flödesskrivning som sammanfattar den intensiva skrivdagen.

Tack NBV Sydost och samtliga kursdeltagare för en underbart givande dag i skrivandets tecken.
Samma kurs kommer jag att hålla i sommar på mitt lantställe utanför Rydaholm, Småland. Hjärtligt välkomna.
Helgen fortsatte med söndag och bokmässa i Eriksberg, Karlshamn. Så härligt att få träffa blekingepubliken. Ett 70-tal utställare fanns på plats i ladan på den vidunderliga platsen Eriksberg som både gods, naturpark och viltområde.
Jag fick tillfälle att krama om mina författarkollegor Paulina Bengtsson och ungdomsikonen Kim Kimselius som jag oftast en bart ser på sociala medier.
Fantastiskt stort intresse för mina böcker och särskilt min trilogi med Ingmar Bergman kände aldrig skuld, LOREM IPSUM och Sista boken. Det fanns också intresse för Skrivande röster och Vetlanda vintersaga, men jag tror att den stora mediala uppmärksamheten för mina romaner gör att det största intresset är för mina romaner, vilket är jätteroligt. Trots att jag släppte Sista boken så sent som 2014 känns det så länge sedan jag hade mina romankaraktärer levande hos mig. Att få så stort intresse för mina romaner värmer hjärtat och Pär, Syliva och Helena och deras liv och äventyr blir levande för mig igen. Läs även Sydöstrans bevakning av bokmässan http://www.sydostran.se/karlshamn/fullt-drag-pa-lanets-forsta-bokmassa/
Tack alla besökare på Eriksbergs bokmässa för ert engagemang och stora intresse för mitt författarskap!
litteraturälskande damer på Eriksbergs bokmässa 6 mars 2016

härliga författarkollegan Kim Kimselius

så roligt att träffa författarkollegan Paulina Bengtsson på Eriksberg, long time no see...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar