10 aug. 2015

Skrivande röster i tryckpressarna- Dags att fira

Efter många veckors intensivt arbete, både dag- och nattetid med nya skrivhandboken: Skrivande röster- inspirationshandbok för skrivsugna, var det nu dags för mig att släppa taget. Den har varit ute på flera testläsarrundor (tack alla ni som tagit er tid), redaktören har givit sina ovärderliga åsikter (Kristina Hård, inga böcker kan komma från mig utan att först ha passerat dina ögon). Tina Back har grafiskt formgivit omslaget, korrläst och satt inlagan (många typsnitt blir det...) och de Skrivande rösterna har tyckt till och varit delaktiga i processen. Anna- Kari Laurén, Harriet Blomstrand, Hasse Bredenberg, Annike Behrm, Annika Ekström och Britt-Louise Hugosson.
Ni är alla strålande stjärnor i skrivandets universum!
Men som sagt, dags att släppa taget om manuset, för idag telefonkonfererade jag med eminenta Bozenna Stålnacke, svensk kontakt för booksfactory och tryckeriet i Stettin, Polen. Nu befinner sig boken i tryckpressarna och jag både kan och måste släppa taget.

Arbetet med manuset har krävt mycket mer av mig än vad jag först trodde skulle behövas. Jag tänkte: det är Skrivande rösters texter som ska publiceras nästan i befintlig form och mina skrivövningar har jag gjort i flera år, så de är det inget svårt att återge. Jag har dessutom varit duktig på att dokumentera alla kurser jag haft, så i stort sett skulle det väl bara vara att plocka från befintligt material.

Men få saker blir så lätta som man tänkt sig.

För det blev istället väldigt många val att ta ställning till. Vilka skrivövningar skulle vara med för att ge en helhet och en spets till boken (finns liksom ingen mening med att göra en skrivhandbok som är snarlik det som redan finns)? I vilken ordning skulle de komma? Hur personligt skulle jag vara i mina egna "kring"texter om övningarna? Och nu är det dessutom sex debutantförfattare med i bilden, hur vill de bli porträtterade och vilka texter vill de släppa ifrån sig?
Och jag som alltid trott att jag är så pedagogisk, dvs har lätt för att lära ut till andra, fick flera kommentarer om att skrivövningarna behövdes förtydligas. Jag är måhända en bra pedagog men nu ska ju övningarna kunnas utföras helt på egen hand, utan min närvaro. det krävde en hel del omarbetningar i övningsdelen.

Och så alla dessa typsnitt, Sans seriff i min redaktionella text, seritypsnitt i Skrivande rösters texter och slutligen kursiverat seriftypsnitt till deras flödesskrivningar... Formgivare Tina Back har haft en hel del att pyssla med :-)


Men nu så följer jag mina egna bästa författartips (finns med i Skrivande röster- inspirationshandbok för skrivsugna), nummer 4. Fira varje gång du nått ett delmål. Så efter att jag hade skickat manuset för tryckning åkte jag till Växjö, helt på ensam hand, och skaffade mig en ny frisyr. Därefter köpte jag i stort sett all makeup de hade på på makeupstores rea och sedan gick jag på god restaurang och åt sushi, skaldjurstallrik och Mongolian Barbeque! En firning som heter duga!


och sushi är ALLTID ett sätt att fira!
ny frisyr, ny makeup, ett perfekt sätt
att fira sitt delmål


Vill du förhandstinga Skrivande röster - inspirationshandbok för skrivsugna hos nätbokhandeln kan du göra det här eller här


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar