27 mars 2015

Inspirationshandbok i skrivande- Debut för BIMA-förlag

Alla har historier värda att sättas på pränt.
Inspirationshandbok i skrivandets glädje

Till hösten, i september, gör mitt förlag, BIMA-förlag debut med extern produktion. Hittills har jag gjort fem produktioner, alla bestående av mina egna romaner. men så fick jag ett förslag av Tomas Johansson chef för Vetlanda Museum: varför inte producera texter skrivna av dina skrivarkursdeltagare? som ett sätt att ge tillbaka av din kunskap både i skrivandet och i hur man gör böcker.
Ja, varför inte? Kvaliteten på det de skriver är formidabel, där finns spännvidden i genre, skrivstilar och alla texter förmedlar styrka och kreativitet. Länge har jag varit i valet och kvalet, ska jag ge ut andras böcker, i så fall vilka, vilken genre, vilka författare?
Så när vi 20 mars 2015 hade avslutningen på den tredje skrivarkursen, Kreativt skrivande 3, beslutade vi att tillsammans göra en bok. Det blir en inspirationshandbok i hur man kan göra en skrivarcirkel, exempel på övningar, intervjuer med skribenterna om deras skrivprocess och så klart deras texter.
Om två veckor har vi första planeringsmötet där kursdeltagarna har valt ut texter som de känner extra mycket för och som de anser vara publiceringsbara. Därefter bestämmer vi upplägg för boken, hur den ska se ut, hur vi vill porträtteras, vilken målgrupp ska läsa, vad ska intervjuerna innehålla. Valen är många, tillsammans tar vi besluten.
Ser fram emot samarbete, det blir en härlig process. Första gången som jag ger ut andras texter på mitt förlag BIMA-förlag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar