28 feb. 2014

första utkastet på Sista Boken

Första utkastet på Sista Boken färdigt!
Här ligger mitt manus till Sista boken

Jag är euforiskt glad. Skulle jag kunna göra volter i luften hade jag gjort en dubbel kvadruppel!
Anledningen är att första manusversionen av Sista Boken är klar. Bokrelease blir det 11 september 2014. Då har mina karaktärer funnits hos mig i exakt fem år, så då är det dags att ta farväl.
manuset är på 42 000 ord, precis som föregångarna "Ingmar Bergman kände aldrig skuld" och "LOREM IPSUM". Sista boken kommer precis som de bli cirka 200 sidor lång.
Jag har slitit otroligt mycket med det, mycket mer än med de tidigare manusen. Mycket beroende på att detta är den sista boken i trilogin om Pär, Helena och Sylvia. Det innebär att säcken ska knytas ihop och inga trådar får sas hänga lösa. Jag minns knappt vad jag har skrivit i de andra böckerna så mycket tid har gått åt till att dubbelkolla så att jag inte missar visa saker och upprepar andra.
Det som varit mest krävande har dock varit att hålla reda på och hitta alla dokument i min dator och de som jag skrivit ut, sortera dem, klippa och klistra ihop scenerna. Det är säkert sju åtta hundra papper som ligger i olika högar. Jag har skrivit på alla tre böckerna parallellt och de har jag samlat i olika mappar på min dator.
När arbetet är fullbordat och Sista Boken tryckfärdig ska jag rensa min dator och slänga alla utskrivna dokument. Den fjärde boken ska skrivas helt från början och definitivt inte bli en trilogi!

Jag vet att det återstår väldigt mycket jobb, testläsarna får manuset i helgen och därefter korrigerar jag texten efter deras synpunkter. Sedan bär manuset iväg till redaktören och det blir minst ett par versioner att skriva även där. Så en fem, sex omskrivningar blir det minst. Men jag är så lycklig för att jag fått ihop mitt grundmanus för det är så otroligt mycket lättare att förbättra en redan befintlig tavla, att måla dit och sudda ut, än att måla tavlan från en tom duk!

2 kommentarer:

  1. Grattis Maria! Men kommer du inte att sakna dem, dina vänner och "barn"? Jag är igång och redigerar del 3 och det är sååå roligt att återse mina karaktärer!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Astrid. Kommer säkert att sakna Pär, Helena, Sylvia, Gammelfaster o de andra, men e rätt så säker på att jag kommer att bli mer normal utan deras påträngande konversationer i mitt huvud:-) Sen vet man ju aldrig, det kanske blir fler böcker om dem men inga planerade. Men jag brukar ju säga varje år att jag aldrig mer vill åka till bokmässan i Gtb, trots det befinner jag mig där år efter år....

      Radera